Stilleven Doesburg - Louise te Poele

Gemeenten Achterhoek × Louise te Poele

OVER HET PROJECT

Kunstenaar Louise te Poele - geboren in Winterswijk en opgegroeid in Lievelde - kreeg een aantal maanden geleden de opdracht om voor negen gemeenten in de Achterhoek een stilleven te maken gebaseerd op hun rijke historie. De opdracht (geïnitieerd en begeleid door Cultuurmij Oost en verstrekt in het kader van het Cultuur- en Erfgoedpact Achterhoek) leverde negen kleurrijke stillevens op.

De stillevens bevatten objecten die verhalen vertellen over de betreffende gemeenten. Deze objecten - aangeleverd door burgemeesters, wethouders van cultuur, stadsarchieven, musea en burgers - brengen de specifieke identiteit, kwaliteiten en specialiteiten per gemeente in beeld. De serie in totaal verbeeldt de samenhang van deze gemeenten in de Achterhoek.

De stillevens reizen in 2018 en 2019 de hele Achterhoek door, in maart zijn ze drie weekenden te zien in de raadskelder bij het raadshuis in Doesburg. 16/17 maart, 23/24 maart en 30/31 maart. Openingsuren: 13.00-17.00 uur. Meer weten over het project of over de plekken waar de expositie te zien is, klik dan hier.

LOUISE BIJ DOESBURG TV

DoesburgTV was aanwezig bij de opening van de expositie van Louise te Poele in Doesburg. Wethouder Ellen Mulder-Metselaar en Louise zelf werden geïnterviewd tussen de werken in de raadskelder van het gemeentehuis. De stillevens zijn daar nog tot 31 maart te zien.

STILLEVEN DOESBURG

WAT IS ER TE ZIEN?

De kleuren rood en wit voeren de boventoon in dit stilleven. Ze verwijzen naar de kleuren in het wapen van Doesburg. Wanneer je goed kijkt, kun je zelfs zien dat de halve manen uit het wapen in verschillende objecten in de compositie gespiegeld zijn.

Wat opvalt is dat er op de achtergrond van dit stilleven verschillende glazen objecten zorgvuldig zijn opgestapeld. Deze ‘torens’ verwijzen naar de toren van de Grote- of Martinikerk, de hoofdkerk van Hanzestad Doesburg. De glazen objecten staan in wankel evenwicht. Dit benadrukt het feit dat deze kerk, gebouwd in de periode 1485-1530, de tand des tijds heeft weten te doorstaan. Als je goed speurt, kun je de echte toren eveneens in het stilleven ontdekken. Hij staat namelijk afgebeeld op de fles jenever rechts van het midden. Een fles echte Doesborghsche Hanzebitter.

De meloenen, een van de verwijzingen naar de halve manen, staan symbool voor de Sint Maartensmaaltijd: van oudsher een gratis maaltijd voor de armen maar inmiddels uitgegroeid tot een jaarlijkse traditie die plaatsvindt in de Martinikerk. Hierbij genieten bezoekers van veldsoep, brood en meloen, terwijl ze optredens van diverse folkloristische muziek- en dansgroepen krijgen voorgeschoteld.

In het stilleven zijn enkele authentieke Doesburgse specialiteiten verwerkt. In het midden bijvoorbeeld staat een potje met de letters D en M erop, daarin zit Doesburgsche Mosterd, waar ook de twee mosterdspatels rechts naar verwijzen. Links daarvan een karaf met azijn. Rechts op de voorgrond vind je enkele Hanze Balletjes terug, een snoepje gemaakt van koffie en karamel. De Hanze Balletjes liggen op een zakje van Staarink warenhuis, al meer dan honderd jaar een begrip in Doesburg.

Links op de glazen schaal onder de meloenen zie je gedroogde wijnbladeren uitgestald liggen naast kruidnagel en pepers. Een symbool voor de multiculturele samenleving en het rijke handelsverleden van Doesburg als Hanzestad. Al honderden jaren strijken mensen uit allerlei windstreken en van allerlei komaf neer in Doesburg. De weelderige broche op de voorgrond en de vrouwelijke hoofdtooi met voile en het witte mutsje verwijzen naar de verschillende standen die in Doesburg samenkomen. Maar het duidt ook op de Hanzefeesten. Jaarlijks gaat namelijk een groot deel van de Doesburgse bevolking in prachtige kostuums gekleed en is de binnenstad volledig in Middeleeuwse sferen ondergedompeld.

Prominent in het midden een sabel die verwijst naar de vestingwerken van militair en vestingbouwkundige Menno van Coehoorn (1641-1704). Hij ontwierp de Hoge Linie, een verdedigingswerk dat nog steeds door het landschap slingert.